Koop en verkoop de leukste kinderspullen
Categorieën
ALGEMEEN

  • Wat is FamFam?
    FamFam is het nieuwe platform dat het jou makkelijk maakt om snel en veilig kinderspullen te kopen, verkopen, ruilen of lenen in de buurt. 

  • Voor wie is FamFam?
    FamFam is voor ouders, grootouders en ondernemende kinderen samen met hun ouders. Speciaal voor deze groep gemaakt om het zo makkelijk mogelijk te maken om kinderspullen een tweede leven te geven. Het platform is niet specifiek voor kinderen gemaakt, maar we hopen dat kids er samen met hun ouders wel veel plezier van hebben en ervan kunnen leren op het gebied van duurzaamheid en omgaan met geld. 

  • Welke producten kan ik verwachten op FamFam?
    Verwacht op FamFam alle spullen die je voor een kind nodig hebt, die een tweede leven kunnen krijgen. Van de baby uitzet tot aan fietsen en van speelgoed tot aan kinderboeken. 

  • Kan ik betalen via het platform?
    Ja, alle betalingen verlopen via FamFam. Wel zo veilig en makkelijk. Meer informatie vind je hier beneden onder het kopje 'Betalingen'. 

  • Kan je bieden op producten die op FamFam staan?
    Op FamFam hoef je niet te onderhandelen over de prijs, we hanteren vaste prijzen.

  • Kan ik ook kinderspullen verzenden via FamFam?
    FamFam is nu alleen actief in de Gooi en Vechtstreek, dus vaak is het ‘om de hoek’. Spring op de fiets en wissel de kinderspullen met elkaar uit. Toch liever verzenden? Dat kan natuurlijk ook, regel dit onderling met elkaar. 

  • Kan ik een item retourneren?
    Het fijne van lokaal kinderspullen uitwisselen is dat je het meestal ophaalt, dus dat je het product even kan zien en voelen voordat je het meeneemt naar huis. Blijkt het toch niet wat je ervan had verwacht? Geef het dan meteen eerlijk aan. Het staat je vrij om daarna nog contact op te nemen met de verkoper, maar die is niet verplicht het item terug te nemen. 

  • Kan ik ook spullen bij jullie inbrengen?
    We helpen je graag om een tweede leven te geven aan kinderspullen. Het idee is dat je zelf de kinderspullen op het platform plaatst, dat is net zo makkelijk als het plaatsen van een foto op Instagram en in 30 seconden gepiept. Maar mocht je er niet uitkomen, dan helpen we je graag. Laat het weten via sabine@famfam.nl 

  • Wat zijn de kosten om gebruik te maken van FamFam?
    Kopen en verkopen via FamFam is gratis. Wij houden een kleine fee van 10% over aan elke uitwisseling om het platform up-to-date te kunnen houden. Dit doen we door tien procent op te tellen bij de prijs die de verkoper graag wil ontvangen. De prijs die je bij een advertentie ziet staan is de totaal prijs, daar komen geen extra fee's bij. 

  • Kunnen mensen precies zien waar ik woon als ik mijn adresgegevens met jullie deel?
    Nee, we geven op de kaart een gebied aan op basis van jouw postcode en delen niet je exacte locatie. Wij delen ook geen gegevens van jou met anderen mensen. Als je iets koopt of verkoopt faciliteren wij het contact, maar je kan zelf bepalen waar je afspreekt en welke gegevens je deelt.  

  • Is er een app van FamFam?
    Je kan heel makkelijk de website van FamFam als 'app' op je telefoon plaatsen dmv het maken van een snelkoppeling! Het werkt als volgt:
    ∞  Ga op je smartphone naar de website www.famfam.nl
    ∞  Op Android smartphones vind je rechts bovenin je browser (de drie puntjes) de settings. Op iPhones staat onderaan in de browser een knop met ‘+’ teken of een 'vierkantje met pijltje' voor settings.
    ∞ Klik hierop en kies ‘zet in beginscherm’ / 'toevoegen aan startscherm' / 'add to homescreen'. 

    Voila! Je hebt nu een FamFam icoontje met een snelkoppeling naar de website toegevoegd aan het beginscherm van jouw smartphone. Het werkt precies zo als een app. 

  • Hoe kan ik een verkoper volgen en wat houdt dat in?
    Als je naar het profiel van een verkoper gaat zie je onder de profielfoto een knop met 'volgen'. Zodra je die hebt ingedrukt zal je een mailtje ontvangen als jouw favoriete verkoper een nieuwe advertentie heeft aangemaakt op FamFam. Zo ben je als eerste op de hoogte! Wil je iemand niet meer volgen, dan kan je weer naar het profiel gaan en onder de profielfoto op de knop 'niet meer volgen' drukken. Dan zal je geen melding meer ontvangen als iemand iets online heeft geplaatst. 


ADVERTENTIE PLAATSEN

  • Hoe zet ik iets te koop?
    Hier vind je een uitgebreide beschrijving daarvan.

  • Hoe geef ik aan dat iets gratis is?
    Door bij het plaatsen van de advertentie in te vullen dat de prijs ‘€ 0’ is, dan wordt er automatisch ‘gratis’ bij de advertentie geschreven. 

  • Wat zijn Tags en hoe werkt het?
    Door middel van het toevoegen van tags aan je advertentie, maak je het kopers makkelijk om jouw advertentie te vinden. Beschrijf je product in korte woorden en bedenk welke zoekwoorden een koper gebruikt als ze op zoek zijn naar jouw product. Denk aan het soort kledingstuk of schoen, voor welke leeftijd iets geschikt is, voor welk seizoen, een bepaald thema of de schrijver van een boek. Hier een aantal voorbeelden:

    Kleding: trui, jas, broek, shirt, pyjama, rompertje, katoen, boxpakje, baby, zomer.
    Speelgoed: Buitenspeelgoed, educatief, baby speelgoed, houten speelgoed, fisher price, kleuters, spelletjes, keukentje, Cars, Lego, Playmobil, kasteel, puzzel.

    Schoenen: sneakers, snowboots, sandalen, regenlaarzen, voetbalschoenen, slippers
    Op de weg: Fiets, loopfiets, driewieler, zijwieltjes, 18inch, mountainbike, fietszitje.
    Boeken: titel, schrijver, leeftijd, zelf lezen, voorlezen, prentenboek, zoekboek.
    Kinderkamer: ledikant, commode, beddengoed, muursticker, kast, peuter.

  • Ik weet niet in welke categorie mijn product valt.
    Het kan zijn dat een product onder meerdere categorieën kan vallen. Plaats het in de categorie waarvan jij het de meest logische vindt en voeg bij het plaatsen van de advertentie de juiste tags toe zodat mensen jouw product makkelijk kunnen vinden als ze het in de zoekbalk intikken. 

  • Wat valt er onder de categorie “Voor ouders”?
    Onder deze categorie vallen alle spullen die voor ouders van pas kunnen komen binnen het ouderschap. Denk aan positiekleding, een borstkolf en boeken over ouderschap of opvoeding. 

  • Ik kan mijn advertentie niet plaatsen. Ik krijg een melding dat het woorden bevat die niet op het platform passen.
    We hebben een filter die de tekst van advertentie screent op woorden die wij niet op dit platform vinden passen. Zo willen we het platform veilig en schoon houden. 
    Check de tekst op eventuele spelfouten en pas de tekst aan. Daarna kan je je advertentie gewoon opslaan. Het kan ook zijn dat deze filters te scherp zijn afgesteld, dan horen wij het graag en kunnen we bekijken of we dit willen aanpassen. 

BETALINGEN

  • Hoe kan ik betalen?
    Om het veilig te houden gaan alle betalingen via FamFam. Koop je iets dan betaal je makkelijk en snel via IDEAL of met het tegoed uit je FamFam portemonnee. Alle betalingen via FamFam zijn versleuteld door onze betalingspartner MangoPay, zodat je geld altijd veilig wordt verstuurd en ontvangen. 

  • Kan ik meerdere dingen in 1x afrekenen?
    Ja dat kan! Je kan alle dingen die je via FamFam wil kopen in een keer afrekenen. Dus meerdere advertenties van een verkoper, maar ook van verschillende verkopers. Wij zorgen ervoor dat dit aan de achterkant netjes geregeld wordt. 

  • Hoe werkt het met de unieke code?
    Nadat de aankoop betaald is, houden wij het bedrag nog even vast totdat de producten zijn uitgewisseld. De koper ontvangt van ons een bevestigingsmail van de aankoop met daarin een unieke code. Daarnaast vind je de code ook bij de chat. Deze code heeft de verkoper nodig om de verkoop af te ronden en uitbetaald te krijgen. Dus wissel bij het ophalen zowel het product als de code met elkaar uit! De code vul je hier in

  • Hoe en wanneer krijg ik uitbetaald?
    Nadat de unieke code is ingevuld op de website staat het bedrag direct in je 'FamFam Portemonnee'. Dit bedrag kan je daar laten staan als een tegoed en gebruiken voor je aankopen via FamFam. Of je zorgt er met een druk op de knop voor dat het wordt uitbetaald, dan staat het meteen op je bankrekening. Zorg er wel voor dat je bankgegevens bekend zijn bij ons.

  • Wat is een "FamFam Portemonnee?
    Dat is je online portemonnee op ons platform. Misschien herken je dit van Vinted. Wij maken gebruik van hetzelfde systeem. Zo gaat dit in z'n werk:
    1. Verkoop je iets op FamFam, dan ontvang je een mail van ons.
    2. Via de chat maak je een afspraak om het uit te wisselen.
    3. Bij het uitwisselen geef jij als verkoper het gekochte product en ontvang jij van de koper een unieke code.
    4. Deze code vul je in op de website en vertelt ons dat de koop afgerond is. 
    5. Het bedrag staat meteen in je FamFam Portemonnee
    6. Dit bedrag kan je daar laten staan als en als tegoed gebruiken voor je aankopen via FamFam.
    7. Of je zorgt er met een druk op de knop voor dat het wordt uitbetaald, dan staat het binnen een werkdag op je bankrekening.   

  • Wat als er al betaald is, maar de koop toch niet door gaat?
    Dat is jammer, maar kan gebeuren. Je kan de koop, of een deel daarvan, makkelijk annuleren. Onder het kopje 'Aankopen' of "Verkopen' vind je de knop hiervoor. Fijn als je de (ver)koper hiervan op de hoogte kan stellen via de chat :). Je zal hier ook een bevestigingsmail van ontvangen. 

  • Waarom checken jullie mijn identiteit?
    We vragen je om eenmalig je identiteit te verifieren als je iets wil verkopen. Dit zijn we verplicht te doen volgens de Nederlandse wet en is voor ieders veiligheid. Je kan hiervoor een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart gebruiken. Meestal wordt het binnen een paar uur geverifieerd door onze partner MangoPay en heb je er daarna geen omkijken meer naar. 

    Wat belangrijk is om te weten is dat de gegevens op je identiteitskaart overeen moeten komen met je naam in ons systeem. Dit kan je later weer aanpassen als je wil. Zorg er ook voor dat alles duidelijk zichtbaar is. Anders kan het systeem de check niet doen. 

  • Wat doen jullie met de gegevens van het identiteitsbewijs?
    Wij zelf doen daar niets meer. Wij werken samen met Mango Pay, zij mogen die check doen. Zij slaan jouw identiteitsbewijs niet op, maar checken alleen of jij een echt persoon bent. Het is niet nodig, maar mocht je het zelf prettig vinden dan kan je  je BSN nummer afschermen. Je kunt de KopieID-app daarvoor gebruiken, die is te downloaden in de Apple App Store of Google Play Store.

  • IBAN invullen
    Om het bedrag naar jou over te kunnen maken als je iets verkocht hebt, hebben we je IBANnummer nodig. Deze vul je eenmalig in bij 'Mijn portemonnee'. Spaties mag je achterwege laten.

  • Waarom betaal je transactiekosten?
    De prijs die je op de website ziet staan is de prijs die jij betaald, daar komt geen extra fee bovenop. Het enige dat we vragen is om €0,30 te betalen voor de transactie als je via IDEAL betaalt. Dat is wat het kost om dit tot stand te brengen en gaat rechtstreeks naar de betalingspartner, daar verdienen wij niets aan. Het brengt ons wel veel gemak, veiligheid en zekerheid dus dat is fijn!

  • Wanneer betaal je geen transactiekosten?
    De transactiekosten hoef je niet te betalen als je via je `FamFam Portemonnee' betaalt.

  • Kan ik bundelkorting geven of ontvangen?
    Als je meerdere dingen wil (ver)kopen en daarvoor een korting hebt afgesproken of een lagere prijs met elkaar hebt afgesproken, dan kan de verkoper de prijs aanpassen in de advertentie. Om de advertentie te bewerken klik je hier. Doe dit voordat de koper betaald. Want daarna kan het niet meer!

  • Als iets gratis is, betaal je dan iets voor de transactie of een fee?
    Nee, als iets gratis wordt aangeboden dan is het ook helemaal gratis. 

REVIEWS

  • Hoe kan ik een review geven of ontvangen?
    Je kan alleen een review geven of ontvangen van iemand waar je contact mee hebt gehad. Je geeft een review door naar het profiel van degene te gaan waar je contact mee hebt gehad. Klik op ‘plaats een review’ onder de profielfoto en deel je ervaring. 

  • Kan ik een review verwijderen?
    Ben je het het niet eens met een review, of heb je per ongeluk een verkeerde rating gegeven. Neem dan contact met ons op. 

  • Wil je melding maken van ongepast / verdacht gedrag of een dubieuze advertentie? Dat kan via sabine@famfam.nl. We horen dit heel graag!


CHAT

  • Ik kan mijn bericht niet versturen. Ik krijg een melding dat het woorden bevat die niet op het platform passen.
    We hebben een filter die de tekst van berichten screent op woorden die wij niet op dit platform vinden passen. Zo willen we het platform veilig en schoon houden. Check de tekst op eventuele spelfouten en/of pas de tekst aan. Daarna kan je je als het goed is gewoon versturen. Het kan ook zijn dat deze filters te scherp zijn afgesteld, dan horen wij het graag en kunnen we bekijken of we dit willen aanpassen. 


Staat je vraag er niet tussen?
We helpen je graag. Neem contact met ons op via sabine@famfam.nl