Veel gestelde vragen

ALGEMEEN

  • Wat is FamFam?
    FamFam is het nieuwe platform dat het jou makkelijk maakt om snel en veilig kinderspullen te kopen, verkopen, ruilen of lenen in de buurt. 

  • Voor wie is FamFam?
    FamFam is voor ouders, grootouders en ondernemende kinderen samen met hun ouders. Speciaal voor deze groep gemaakt om het zo makkelijk mogelijk te maken om kinderspullen een tweede leven te geven. Het platform is niet specifiek voor kinderen gemaakt, maar we hopen dat kids er samen met hun ouders wel veel plezier van hebben en ervan kunnen leren op het gebied van duurzaamheid en omgaan met geld. 

  • Welke producten kan ik verwachten op FamFam?
    Verwacht op FamFam alle spullen die je voor een kind nodig hebt, die een tweede leven kunnen krijgen. Van de baby uitzet tot aan fietsen en van speelgoed tot aan kinderboeken. 

  • Kan ik betalen via het platform?
    FamFam zit nog in de opstartfase, het is daarom nog niet mogelijk om via het platform te betalen. Voor nu adviseren we Tikkie te gebruiken, wel zo veilig en makkelijk. Je hebt niet per se elkaars telefoonnummer nodig. Je kan heel ‘corona proof’ de QR code van het Tikkie scannen of een Tikkie sturen via de chat en zo betalen. 

  • Kan je bieden op producten die op FamFam staan?
    Op FamFam hoef je niet te onderhandelen over de prijs, we hanteren vaste prijzen.

  • Kan ik ook kinderspullen verzenden via FamFam?
    FamFam is nu alleen actief in het Gooi, dus vaak is het ‘om de hoek’. Spring op de fiets en wissel de kinderspullen met elkaar uit. Toch liever verzenden? Dat kan natuurlijk ook, regel dit onderling met elkaar. 

  • Kan ik een item retourneren?
    Het fijne van lokaal kinderspullen uitwisselen is dat je het meestal ophaalt, dus dat je het product even kan zien en voelen voordat je het meeneemt naar huis. Blijkt het toch niet wat je ervan had verwacht? Geef het dan meteen eerlijk aan. Het staat je vrij om daarna nog contact op te nemen met de verkoper, maar die is niet verplicht het item terug te nemen. 

  • Kan ik ook spullen bij jullie inbrengen?
    We helpen je graag om een tweede leven te geven aan kinderspullen. Het idee is dat je zelf de kinderspullen op het platform plaatst, dat is net zo makkelijk als het plaatsen van een foto op Instagram en in 30 seconden gepiept. Maar mocht je er niet uitkomen, dan helpen we je graag. Laat het weten via sabine@famfam.nl 

  • Wat zijn de kosten om gebruik te maken van FamFam?
    Omdat we nog in de opstartfase zitten kan je nu gratis gebruik maken van het platform, we hopen dat je in ruil daarvoor eerlijke feedback aan ons wilt geven. In de toekomst zullen we wellicht een kleine fee rekenen om het platform up-to-date te kunnen houden. 

  • Kunnen mensen precies zien waar ik woon als ik mijn adresgegevens met jullie deel?
    Nee, we geven op de kaart een gebied aan op basis van jouw postcode en delen niet je exacte locatie. Wij delen ook geen gegevens van jou met anderen mensen. Als je iets koopt of verkoopt faciliteren wij het contact, maar je kan zelf bepalen waar je afspreekt en welke gegevens je deelt.  

  • Hoe kan ik corona proof FamFam gebruiken?
    Veiligheid staat bij FamFam voorop! Neem ook tijdens het uitwisselen van de kinderspullen alle RIVM richtlijnen in acht; zet hetgeen je wilt uitwisselen neer en laat de ander het pakken nadat je een stap naar achter bent gegaan. En maak gebruik van Tikkie om te betalen om contactloos te betalen. 

  • Is er een app van FamFam?
    Je kan heel makkelijk de website van FamFam als 'app' op je telefoon plaatsen dmv het maken van een snelkoppeling! Het werkt als volgt:
    ∞  Ga op je smartphone naar de website www.famfam.nl
    ∞  Op Android smartphones vind je rechts bovenin je browser (de drie puntjes) de settings. Op iPhones staat onderaan in de browser een knop met ‘+’ teken of een 'vierkantje met pijltje' voor settings.
    ∞ Klik hierop en kies ‘zet in beginscherm’ / 'toevoegen aan startscherm' / 'add to homescreen'. 

    Voila! Je hebt nu een FamFam icoontje met een snelkoppeling naar de website toegevoegd aan het beginscherm van jouw smartphone. Het werkt precies zo als een app. 

  • Hoe kan ik een verkoper volgen en wat houdt dat in?
    Al je naar het profiel van een verkoper gaat zie je onder de profielfoto een knop met 'volgen'. Zodra je die hebt ingedrukt zal je een mailtje ontvangen als jouw favoriete verkoper een nieuwe advertentie heeft aangemaakt op FamFam. Zo ben je als eerste op de hoogte! Wil je iemand niet meer volgen, dan kan je weer naar het profiel gaan en onder de profielfoto op de knop 'niet meer volgen' drukken. Dan zal je geen melding meer ontvangen als iemand iets online heeft geplaatst. 


ADVERTENTIE PLAATSEN

  • Hoe zet ik iets te koop?
    Hier vind je een uitgebreide beschrijving daarvan.

  • Hoe geef ik aan dat iets gratis is?
    Door bij het plaatsen van de advertentie in te vullen dat de prijs ‘€ 0’ is, dan wordt er automatisch ‘gratis’ bij de advertentie geschreven. 

  • Wat zijn Tags en hoe werkt het?
    Door middel van het toevoegen van tags aan je advertentie, maak je het kopers makkelijk om jouw advertentie te vinden. Beschrijf je product in korte woorden en bedenk welke zoekwoorden een koper gebruikt als ze op zoek zijn naar jouw product. Denk aan het soort kledingstuk of schoen, voor welke leeftijd iets geschikt is, voor welk seizoen, een bepaald thema of de schrijver van een boek. Hier een aantal voorbeelden:

    Kleding: trui, jas, broek, shirt, pyjama, rompertje, katoen, boxpakje, baby, zomer.
    Speelgoed: Buitenspeelgoed, educatief, baby speelgoed, houten speelgoed, fisher price, kleuters, spelletjes, keukentje, Cars, Lego, Playmobil, kasteel, puzzel.

    Schoenen: sneakers, snowboots, sandalen, regenlaarzen, voetbalschoenen, slippers
    Op de weg: Fiets, loopfiets, driewieler, zijwieltjes, 18inch, mountainbike, fietszitje.
    Boeken: titel, schrijver, leeftijd, zelf lezen, voorlezen, prentenboek, zoekboek.
    Kinderkamer: ledikant, commode, beddengoed, muursticker, kast, peuter.


  • Ik weet niet in welke categorie mijn product valt.
    Het kan zijn dat een product onder meerdere categorieën kan vallen. Plaats het in de categorie waarvan jij het de meest logische vindt en voeg bij het plaatsen van de advertentie de juiste tags toe zodat mensen jouw product makkelijk kunnen vinden als ze het in de zoekbalk intikken. 

  • Wat valt er onder de categorie “Voor ouders”?
    Onder deze categorie vallen alle spullen die voor ouders van pas kunnen komen binnen het ouderschap. Denk aan positiekleding, een borstkolf en boeken over ouderschap of opvoeding. 

  • Ik kan mijn advertentie niet plaatsen. Ik krijg een melding dat het woorden bevat die niet op het platform passen.
    We hebben een filter die de tekst van advertentie screent op woorden die wij niet op dit platform vinden passen. Zo willen we het platform veilig en schoon houden. 
    Check de tekst op eventuele spelfouten en pas de tekst aan. Daarna kan je je advertentie gewoon opslaan. Het kan ook zijn dat deze filters te scherp zijn afgesteld, dan horen wij het graag en kunnen we bekijken of we dit willen aanpassen. 


REVIEWS

  • Hoe kan ik een review geven of ontvangen?
    Je kan alleen een review geven of ontvangen van iemand waar je contact mee hebt gehad. Je geeft een review door naar het profiel van degene te gaan waar je contact mee hebt gehad. Klik op ‘plaats een review’ onder de profielfoto en deel je ervaring. 

  • Kan ik een review verwijderen?
    Ben je het het niet eens met een review, of heb je per ongeluk een verkeerde rating gegeven. Neem dan contact met ons op. 

  • Wil je melding maken van ongepast / verdacht gedrag of een dubieuze advertentie? Dat kan via sabine@famfam.nl. We horen dit heel graag!


Staat je vraag er niet tussen?
We helpen je graag. Neem contact met ons op via sabine@famfam.nl